fredag 26. august 2011

New York dag 1!

I dag har jeg hatt det så utrolig gøy! Tror dette må være en av de beste dagene i mitt liv!

Dagen begynte med at jeg våknet 0500 lokal tid fordi jeg har så sykt jetlag. Så måtte jeg vente i 2 timer på at de andre skulle våkne. Så spiste vi frokost. Jeg spiste en beagel som egentlig var lys, men som de hadde farget den mørk for at den skulle se sunn ut og eggerøre med deg merkeligste konsistensen! Så møtte vi opp for å ta bussen til en ferge. Det var et av de stedene det kom immigranter til USA så ca 30 % av USA har slektninger som kom i land der vi var. pretty cool. fergeturen var veldig gøy og vi kjøpte noen sykt fine solbriller slik at alle kunne se at vi var turister.


Ekte turister!


 Dette var også første gang vi så New York skyline, og det var veldig kult!

Når vi kom frem til Liberty Island fikk vi en time på oss til å titte på frihetsgudinnen, og alle tok massevis av bilder. Men etter en halv time åpnet himmelen seg, og jeg tror aldri jeg har opplevd så heftig regn noensinne! det var som å dusje! Da satt  jeg meg inne på en restaurant med Anna og Helene. Det er helt sykt hvor mye drittmat de selger her! På den resteuranten spiste de fleste pommes frites med ost og saus på! digg. Når vi tok fergeturen til Manhatten ville jo alle passasjerene sitte inne siden det regnet,så da var det så dårlig luft at alle vinduene var helt neddugget.


Meg og Ingeborg foran Statue of Liberty!

Når vi endelig kom til Manhatten spiste vi lunch på Subway. Den lå på et veldig rar kjøpesenter med ikke så veldig bra butikker. Her var det blandt annet en Kjempestor julebutikk. Så her ble det ikke så mye shopping.

Grell julebutikk

Så dro vi til nedre Manhatten og så på Wallstreet og The stockmarked og sånn og Chris fortalte masse info. Overalt er det kjempestore skyskrapere!


Husker ikke helt hva alle bygningene heter, men alt var veldig kjent!

Etter dette dro vi til ground zero (world trade center) der 9/11 skjedde. Her drev de å bygget masse opp igjen. Så dro vi til et slags minnemuseum for 9/11 og til St. Paul kirke som også hadde bidratt med hjelpearbeid under krisen. På vei til kirken regnet det igjen og da kom det en fyr bort å lurte på om jeg ville gå under paraplyen hans! Jeg sa jo selvfølgelig ja, så han ble med oss rundt på hele sightseeingen stakkars.


Det høyeste tårnet var 107 etasjer når 9/11 skjedde! Når det er ferdig bygget er det dobbelt så høyt som det som er der nå. Det er sykt! Da vil det bli den høyeste bygningen i USA

Så var det tid for SHOPPING. Vi hadde bare 2 timer på oss så vi bestemte oss for å være 1 time i Soho og 1 i Chinatown og Little Italy. I Soho var det massevis av fine butikker, men det var ganske dyrt (norge-priser.) Siden vi bare skulle være her en time løp vi fra butikk til butikk, så jeg fikk bare handlet littegrann.

 Etter dette gikk vi til Chinatown. Her så det ut som vi var på charteferie, for det var masse boder med billig skrap. De tar ikke kort noe sted i Chinatown og man må alltid, alltid prute, selv inne i "seriøse" butikker. Og alt, absolutt alt, uansett er fake! Jeg kjøpte meg et par solbriller som jeg prutet ned fra $8 til $5! Vi hadde fått beskjed på forhånd om at vi måtte være litt mer forsiktig i Chinatown og når jeg lette i vesken min etter solbrillene mine og ikke fant dem var jeg sikker på at damen i butikken hadde svindlet meg! (Det var hun som la brillene i vesken) Så vi gikk tilbake til butikken og spurte. Men så viste det seg at de lå i en annen pose da.. fail. Jeg fikk også kjøpe med I <3 NY genser og jeg skulle prøve å prute. Min strategi var å spørre veldig pent og si please helt til de sa at jeg fikk den billig. Dårlig strategi.. Lotte tok over og sa "THIS IS OUR FINAL OFFER!!!" og det funket mye bedre. Da ble hun prutesjefen.


Chinatown <3

Plutselig kom det noen ungdommer bort og lurte på om vi vær så snill kunne beatboxe. Først trodde vi at det var en duell eller noe og ble veldig skeptiske siden ingen av oss var så gode til det. Men så viste det seg at de var turister som hadde en konkurranse med hverandre der de skulle finne fremmede på gaten som var villige til å gjøre diverse ting. Og da var det jo klart at vi måtte stille opp! Så da ble det en veldig kort beatbox konsert foran ca 20 fremmede :)

Etter det tok vi turen til Litte Italy hvor jeg måtte kjøpe en Cannoli siden jeg hadde sett det på "Cake boss" på tv. Det er en italiensk dessert som smakte utrolig vondt.

Meg som spiser cannoli

 Deretter dro vi på et BBQ sted å spiste middag, og så dro vi på Brooklyn Bridge. For de som har sett Sex and the City er det der Miranda og Steve blir sammen igjen etter at Steve var utro!! fantastisk. Der var det så utrolig fint om natten og det var lys overalt! :)


Det er såå varmt her! nesten som syden, så man kan til og med gå med shorts om kvelden!



Yellow cab!!!

Som sagt har jeg hatt en knallbra dag, og tror i morgen kommer til å blir mist like bra!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar